Sådan foregår det i ​klinikken

​I forbindelse med første møde med klienten/kunden informeres om dataindsamling/dataopbevaring og samtykkeerklæring underskrives.

Personoplysninger anvendes alene til identifikation af den pågældende klient.

Helbredsoplysninger indhentes for at behandlingsplan kan udarbejdes og den bedst mulige behandling for den pågældende klient kan gennemføres.

Klienten/kunden informeres om, at samtykke til enhver tid kan tilbagekaldes.

Klienten/kunden informeres om, at journaloplysninger efter ønske fra klienten/kunden kan overføres til anden behandler senest 4 uger efter anmodning herom er fremsat.

Det oplyses overfor klienten/kunden, at såfremt klienten/kunden ikke ønsker at underskrive samtykkeerklæring eller trækker samtykket tilbage kan samarbejdet/behandlingen ikke iværksættes eller fortsættes.

Jf. gældende lov (Lov nr. 351 af 19/5-2004 om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere) § 2 stk. 3 er klinikken forpligtet til at føre journal over enhver klient/behandling.

Der optages journal alt efter hvilken behandling, der skal påbegyndes.

Klienten har til enhver tid ret til aktindsigt jf. gældende regler beskrevet i persondataloven § 31, ligesom klienten har ret til at berigtige de indsamlede oplysninger, jf. persondataloven § 35 og 37.

Samtykkeerklæringer og journaler opbevares i papirform i aflåst skab i aflåst klinikrum. Opbevares så længe behandling pågår og så længe journalen er opbevaret i klinikken.

Samtykkeerklæringer slettes samtidig med sletning af journal, hvilket sker på anmodning fra klienten/kunden eller senest 5 år efter seneste kontakt.

Papirjournaler makuleres, elektroniske journaler slettes fra egen computer samt fra databehandlers database, f.eks. hos FDZ eller CBIT (eller tilsvarende)..

(Ved samarbejde med kommunale instanser og sundhedsforsikringer overføres personoplysninger og evt. helbredsoplysninger i krypteret form.)

Såfremt der sker brud på personsikkerheden iværksættes sikkerhedsforanstaltninger straks.(indenfor 24-48 timer). Klienter/kunder samt Datatilsynet underrettes senest 72 timer efter klinikken er blevet bekendt med bruddet.

Sletning af data sker senest 5 år efter seneste kontakt eller efter anmodning fra klienten/kunden, se ovenfor.

Evt. klage over databehandling hos behandleren kan indgives skriftligt til Datatilsynet, Borgergade 28, 1300 København K, jf. gældende regler.

Klinikken Ansale | Svinget 3 - 8400 Ebeltoft | 86344480  mobil 29922742Telefon:  | Email: klinik-ansale@klinik-ansale.dk